Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Byłem świadkiem wyburzania budynku na pierwszym zdjęciu, tego na rogu Matejki i Roosevelta (częściowo ukryty za tramwajem), chyba w 1962 roku. Budka na dachu to maszynownia windy, poniżej biegł szyb, odkryty na pierwszych kondygnacjach (tramwaj zasłania). Robotnicy zaczepili linę o stalowe prowadnice windy i ręcznie ciągnęli przy użyciu wielokrążka, aż wszystko zawaliło się w wielkim tumanie kurzu. Dach opadł prawie w całości i zsunął się w stronę ulicy, a z maszynowni wypadło wielkie, zardzewiałe koło zębate urządzenia wyciągowego. Został tylko fragment budynku od strony Wyzwolenia, który zburzono parę dni później.
    @hubba_hubba
    Też pamiętam rozbiórkę tego budynku, bo stał na drodze z mojego domu do ulicy Jaromira!
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @hubba_hubba
    Jeśli mogę coś dodać, to to, że za ul. Roosevelta za kolejnym budynkiem na wysokości Hotelu Park była ulica Borysza ze swoją stara kamienica z mieszkaniami i przedszkolem. Dzieci z przedszkola często wychodziły na spacery do parku Żeromskiego. Któregoś roku zdarzył się nieszczęśliwy wypadek. Jedno z dzieci przez nieuwagę opiekunek weszło na teren basenu przeciwpożarowego znajdującego się przy aktualnym Hotelu i niestety utopiło się. Ulica Borysza już nie istnieje, kamienicy też nie ma. W tym miejscu przy ul. Matejki jest parking hotelowy
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Wspaniala wycieczka, fajne komentarze. Dziekuje! Starego Szczecina nigdy za wiele.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    Sporo budynków można było jednak odbudować, a już rozbiórka Teatru Miejskiego, uszkodzonego tylko w niewielkim stopniu, było głupotą i barbarzyństwem, tym razem naszym.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    Kapitalne zdjęcia, opisy miejsc przedwojennych i teraźniejszych. Wspaniała lekcja historii, przedwojennej zabudowy Szczecina. Bardzo dziękuję P. Andrzejowi Kraśnickiemu Jr. Cenię sobie Pana zainteresowania historią Szczecina, historią ulic, cmentarzy, wydarzeń, propagowaniu i upowszechnianiu tego co dotyczy naszego miasta przed 1945 r. i po tym roku. Tak, uważam że należy również pokazywać jak wyglądało miasto z przed 1945, jak wyglądało życie mieszkańców w tamtym okresie. Pokazać miasto kiedy zamieszkiwali w Szczecinie Niemcy, którzy stworzyli bogatą architekturę i o którą musimy dbać, ratować jak tylko jest możliwe - na przykładzie Willi Lentza, próbować odtworzyć zabudowę tamtego Szczecina, którego już w niektórych miejscach bezpowrotnie nie ma i jest niemożliwe - Teatr Miejski. I głupotą jest mówienie, że hołdujemy niemieckość. Jeszcze raz dziękuję.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Fajne porównania. Pamietam jak wyburzano budynki przy Wojska Polskiego przed placem Zgody - były tam sklepy kolonialne z takimi cudami jak ananasy w puszkach, czekoladą w blokach i kupowało się ją na wagę. Ustawiono dźwig z kulą zawieszoną na łańcuchu i po rozkołysaniu burzono to wszystko. Teraz stoją tam wieżowce.
    @boby
    Kula na łańcuchu.
    To miało nazwę - jedno słowo.
    Ktos pamięta?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @boby
    Też pamiętam te parterowe sklepiki i towary ekskluzywne na tamte czasy na ul Wojska Polskiego. Pamiętam jeszcze zgrzyt skręcającego tramwaju z ul. Obrońców Stalingradu w Wojska Polskiego. Ile to metamorfoz przeszły te ulice?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Zdjęcie nr. 14... Ja osobiście pamiętam jeszcze hangar AZS Szczecin do którego dane było pływać motorówką, czy też szalupą z odzysku nazywaną pieszczotliwie, przez Bosmana "Pelą"... I dawało się schodzić na wodę z resztek nabrzeża poniemieckiego... To były czasy....
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Jak nie macie co robić.
    Zdjęcie 9 - co to za marka & model?
    Podobny do Daimler DB18 ale tylko podobny.
    @Tytka
    Adler Triumph Junior z 1938 roku w wersji czterodrzwiowej (Limousine)? Niestety, auta z tamtego okresu były bardzo do siebie podobne (całkiem jak dzisiaj) i rozpoznać trudno.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @hubba_hubba
    Chyba nie.
    www.youtube.com/watch?v=eMFQZC2dhN4
    Przedni błotnik ma inny kształ.
    Tylne drzwi mają inny kształt.
    Ostatnie boczne okienko ma inny kształt.
    Ten na youtube ma próg, uwypuklenie poniżej bocznych okien i rynienkę nad drzwiami.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @Tytka
    to może był jeden z samochodów Stoewer Greif Junior, który został wyprodukowany w szczecińskich zakładach Stoewera około 1938 roku
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Wszędzie przewijają się obrazy ruin po wojnie. Czy po to, żeby oswoić nas z wojną? Dlatego tego typu materiały wypływają w różnych miejscach. GW naśladuje trend, czy dobrze? Sam nie wiem, z jednej strony ostrzega, z drugiej oswaja.
    już oceniałe(a)ś
    0
    3