Pojazdy budowlane już bez przeszkód poruszają się pod Świną. W tunelu w Świnoujściu trwają przygotowania do ułożenia na betonowym podłożu bitumicznej nawierzchni.
Najnowsze zdjęcia ze świnoujskiej inwestycji pochodzą z minionego tygodnia, kiedy budowę tunelu odwiedziła Barbara Michalska, zastępczyni prezydenta Świnoujścia.
"W tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin trwają prace porządkowe przed rozpoczęciem wylewania asfaltu na nawierzchnię drogową. Do testów przygotowywane są także instalacje przeciwpożarowa, teletechniczna i elektryczna, montowana w specjalnych nawach technicznych pod powierzchnią płyty jezdnej" - informuje świnoujski magistrat i zapowiada, że pierwsze pojazdy przejadą nim jeszcze przed tegorocznymi wakacjami.
Świnoujski tunel biegnie pod dnem Świny i jest najdłuższym w Polsce podwodnym tunelem. Sam tunel wydrążony metodą TBM ma 1483,80 metrów, a razem z drogami dojazdowymi po obu stronach ponad 3 km. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Gülermak - PORR. Inwestorem Gmina Miasto Świnoujście, a zastępczym GDDKiA oddział w Szczecinie.
Koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych. Budowa jest w aż 85 procentach finansowana ze środków Unii Europejskiej. Resztę Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
REKLAMA
BIK Świnoujście
1 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2023.
BIK Świnoujście
2 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2023.
BIK Świnoujście
3 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
4 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
5 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
6 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
7 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
8 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
9 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2023.
BIK Świnoujście
10 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
11 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
12 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
13 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
14 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022
BIK Świnoujście
15 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
16 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
17 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
18 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
19 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2023.
BIK Świnoujście
20 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
21 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
22 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022. Galeria ewakuacyjna
BIK Świnoujście
23 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
BIK Świnoujście
24 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022. Galeria ewakuacyjna
BIK Świnoujście
25 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022. W przejściu między tunelem a galerią ewakuacyjną
BIK Świnoujście
26 z 26
Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu. Połowa stycznia 2022.
@Plank22 To by pewnie przebiło budżet przynajmniej 3-4 razy, ale pomysł ciekawy - zjazd musiałby być dużo wcześniej aby wyrobić się z odpowiednio łagodną rampą na taką głębokość. Potem tunelem pod miastem, podziemna stacja (przystanek?) i połączenie z niemieckim torem. Tylko trzeba by zapewnić sposób na obrót pociągu po drugiej stronie, bo IC raczej by kończyło przed granicą.
@Michael2002 No i to jest klucz - trzy, cztero (a może i większy) wzrost kosztów. W ten sposób Świnoujście poczekałoby jeszcze długo na tunel. Takie coś byłoby opłacalne do rozważenia w jakiejś dużej metropolii. A nie w 40-tysięcznym mieście. Przecież dopiero co zrobiliśmy krok w kierunku powstania ZOS-i, a jej koszt to ok. 6 mld. Tunel kolejowy pod całym miastem z podziemną stacją? Kosztowna fanaberia.
taki tunel, to zmarnowana okazja. Trzeba było zwyczajnie budować most kolejowo-drogowy przez cieśninę, którego odnoga drogowa schodziłaby na Karsibór. A tak, będzie jak było tylko z rurą, a do dworca PKP lub autobusowego i tak będzie trzeba płynąć promem.
@Sarpei Most kolejowy, nawet przy maksymalnych spadkach dla linii kolejowych, musiałby się chyba zaczynać w Niemczech. Tamtędy pływają duże statki do Szczecina, wysokość mostu wyliczono na prawie 60 metrów.
@Sarpei A wiesz jak wysoki musiałby być taki most? Na początku rozważano co lepsze - most czy tunel. Wyszło, że tunel. W Świnoujściu jest płaski teren, najazdy na most musiałyby być bardzo długie. Po zachodniej stronie, na Uznamie, najzwyczajniej w świecie mogłoby braknąć miejsca na nie przed granicą.
@levy zgoda że Polska to nie Francja, gdzie można było wybudować np. most Saint-Nazaire (coś ok. 3350 m długości) lub tzw. most Normandzki. Gdzie oba mosty wraz z podjazdami nie wykorzystałyby nawet 1/3 długości obecnie funkcjonującego układu dojazdowego do promów Karsibór. I teraz bez żadnej złośliwości. Przyjmując, że wybudowanie tunelu najmniej zdegraduje prawobrzeżną cześć miasta, to proszę mi wytłumaczyć pomysł na jego funkcjonowanie w zintegrowanej komunikacji zbiorowej miasta. Bo inaczej tak wprowadzone rozwiązanie stanowić może jedynie rozwiązanie, korzystne jedynie dla transportu indywidualnego mieszkańców i tranzytu w głąb Niemiec. PS. I może będą niekonsekwentny ale mam wielką nadzieję, że teraz i to jak najszybciej - jednak już przy udziale środków ze Skarbu Państwa - dojdzie do wybudowania drugiej nitki tunelu - którą niechaj sobie pisowcy nazwą imieniem jednego z obecnych lub nieobecnych braci.
@Sarpei Nie bardzo rozumiem pytanie o sposób funkcjonowania tunelu w komunikacji zbiorowej. Czy chodzi o linie autobusowe? To przecież przez tunel będą takie wprowadzone. Czy chodzi o odległość tunelu od ścisłego centrum? Oczywiście najlepiej byłoby gdyby wychodził gdzieś w okolicach przeprawy Warszów (tej dla mieszkańców) tylko patrząc na istniejącą zabudowę tam po prostu nie ma na to miejsca. Wylot tunelu na Uznamie jest chyba w najbardziej optymalnej z możliwych lokalizacji, najbliżej centrum. A druga nitka moim zdaniem jest niepotrzebna, Świnoujście to miasto "końcowe" a nie "przelotowe", transport towarów koleją i TIR-ami prawie w całości idzie do portu i terminalu promowego na prawym brzegu. Dwie nitki powodowałyby przy wzmożonym ruchu turystów latem szybsze zapychanie ulic w centrum. Lepiej odczekać trochę przed wjazdem do tunelu niż będąc w środku lub na wyjeździe. Do tego nie wiem czy technicznie jest możliwe wywiercenie drugiej nitki podwodnego tunelu tuż obok istniejącej, będącej pod ruchem. Przecież jakieś drgania mogą się przenosić.
Wszystkie komentarze
To by pewnie przebiło budżet przynajmniej 3-4 razy, ale pomysł ciekawy - zjazd musiałby być dużo wcześniej aby wyrobić się z odpowiednio łagodną rampą na taką głębokość. Potem tunelem pod miastem, podziemna stacja (przystanek?) i połączenie z niemieckim torem. Tylko trzeba by zapewnić sposób na obrót pociągu po drugiej stronie, bo IC raczej by kończyło przed granicą.
No i to jest klucz - trzy, cztero (a może i większy) wzrost kosztów. W ten sposób Świnoujście poczekałoby jeszcze długo na tunel. Takie coś byłoby opłacalne do rozważenia w jakiejś dużej metropolii. A nie w 40-tysięcznym mieście. Przecież dopiero co zrobiliśmy krok w kierunku powstania ZOS-i, a jej koszt to ok. 6 mld.
Tunel kolejowy pod całym miastem z podziemną stacją? Kosztowna fanaberia.
Most kolejowy, nawet przy maksymalnych spadkach dla linii kolejowych, musiałby się chyba zaczynać w Niemczech. Tamtędy pływają duże statki do Szczecina, wysokość mostu wyliczono na prawie 60 metrów.
A wiesz jak wysoki musiałby być taki most? Na początku rozważano co lepsze - most czy tunel. Wyszło, że tunel.
W Świnoujściu jest płaski teren, najazdy na most musiałyby być bardzo długie. Po zachodniej stronie, na Uznamie, najzwyczajniej w świecie mogłoby braknąć miejsca na nie przed granicą.
zgoda że Polska to nie Francja, gdzie można było wybudować np. most Saint-Nazaire (coś ok. 3350 m długości) lub tzw. most Normandzki. Gdzie oba mosty wraz z podjazdami nie wykorzystałyby nawet 1/3 długości obecnie funkcjonującego układu dojazdowego do promów Karsibór. I teraz bez żadnej złośliwości. Przyjmując, że wybudowanie tunelu najmniej zdegraduje prawobrzeżną cześć miasta, to proszę mi wytłumaczyć pomysł na jego funkcjonowanie w zintegrowanej komunikacji zbiorowej miasta. Bo inaczej tak wprowadzone rozwiązanie stanowić może jedynie rozwiązanie, korzystne jedynie dla transportu indywidualnego mieszkańców i tranzytu w głąb Niemiec.
PS. I może będą niekonsekwentny ale mam wielką nadzieję, że teraz i to jak najszybciej - jednak już przy udziale środków ze Skarbu Państwa - dojdzie do wybudowania drugiej nitki tunelu - którą niechaj sobie pisowcy nazwą imieniem jednego z obecnych lub nieobecnych braci.
Nie bardzo rozumiem pytanie o sposób funkcjonowania tunelu w komunikacji zbiorowej. Czy chodzi o linie autobusowe? To przecież przez tunel będą takie wprowadzone. Czy chodzi o odległość tunelu od ścisłego centrum? Oczywiście najlepiej byłoby gdyby wychodził gdzieś w okolicach przeprawy Warszów (tej dla mieszkańców) tylko patrząc na istniejącą zabudowę tam po prostu nie ma na to miejsca. Wylot tunelu na Uznamie jest chyba w najbardziej optymalnej z możliwych lokalizacji, najbliżej centrum.
A druga nitka moim zdaniem jest niepotrzebna, Świnoujście to miasto "końcowe" a nie "przelotowe", transport towarów koleją i TIR-ami prawie w całości idzie do portu i terminalu promowego na prawym brzegu. Dwie nitki powodowałyby przy wzmożonym ruchu turystów latem szybsze zapychanie ulic w centrum. Lepiej odczekać trochę przed wjazdem do tunelu niż będąc w środku lub na wyjeździe.
Do tego nie wiem czy technicznie jest możliwe wywiercenie drugiej nitki podwodnego tunelu tuż obok istniejącej, będącej pod ruchem. Przecież jakieś drgania mogą się przenosić.