Dziesięć przedstawień zawalczy o grand prix 49. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt. To największy festiwal teatralny w północno-zachodniej Polsce.
Od piątku do niedzieli w Pleciudze odbywa się Mały Kontrapunkt, który o godz. 18 otwiera premiera ''Pamiętników Tatusia Muminka'' w Teatrze Lalek Pleciuga (koprodukcja Kontrapunktu). W foyer teatru znalazła się wystawa poświęconą Tove Jansson, w tym roku przypada stulecie jej urodzin.
Podczas Małego Kontrapunktu dzieci zobaczą spektakle scen szczecińskich (''Piotrusia Pana'', ''Niedoparki'') i kilka przedstawień, które zagrają im aktorzy szkół lalkarskich w Białymstoku i Wrocławiu. Wśród nich ''Gęś, śmierć i '', który porusza problem śmierci.
Caryca, Chopin, Morrison i Polak
Kontrapunkt rozpocznie w poniedziałek w Pleciudze ''Caryca Katarzyna'' Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (zdjęcie). Spektakl duetu Wiktor Rubin-Jolanta Janiczak nagrodzonych Paszportem ''Polityki'' przedstawia życie słynnej szczecinianki przez pryzmat jej ciała, które staje się narzędziem władzy. Tego dnia widzowie zobaczą jeszcze spektakl performance ''Chopin bez fortepianu'' Michała Zadary i Barbary Wysockiej (Centrala), w którym ta aktorka zastępuje partie fortepianu, opowiadając widzom, co robi instrument. To nie tylko opowieść o Chopinie, lecz także podważanie stereotypów.
We wtorek w ''Kazimierzu i Karolinie'' Wojtek Klemm (Lubuski Teatr z Zielonej Góry) pokazuje świat, w którym podstawowa zasada brzmi: jak najwięcej dać, jak najwięcej wziąć. Teatr im. Osterwy w Lublinie przywiezie sztukę Pawła Demirskiego ''Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł'', w polskim czyśćcu oglądamy bohaterów szamoczących się z polskimi kompleksami i traumami.
W ''Morisson/Śmiercisyn'' opolskiego Teatru Lalki i Aktora legendarny muzyk The Doors jest lalką, tylko kto pociąga za sznurki? Spektakl Pawła Passiniego zdobył wiele nagród, m.in. Laur Swinarskiego dla najlepszego reżysera 2013 r. Do zobaczenia w środę. Podobnie jak ''Jeżyce story: Gracze'', gdzie dramaturg Roman Pawłowski i reżyser Marcin Wierzchowski próbują zrozumieć charakter przestrzeni miejskiej.
W ''Projekcie P.'' Ivo Dimacheva z Amsterdamu w środę widz może przekroczyć granice i zostać aktorem (i dostanie za to honorarium). W ''Exit'' Kris Verdonck bada, jak może oddziaływać na postrzeganie sensoryczne widowni w teatrze (11 kwietnia).
Przegląd spektakli konkursowych zamyka 11 kwietnia ''Skąpiec'' w reż. Eweliny Marciniak. Tekst Moliera Michał Buszewicz przepisał na nowo. Jego ''Skąpiec'' stał się bardzo współczesny.
W czwartek publiczność pojedzie do Berlina. Tam najpierw w Deutsches Theater Berlin zobaczy ''Koriolana'' Szekspira, w którym wszystkie role grają kobiety. Wieczorem w Schaubuehne Atra Bilis Teatro z Madrytu zagra ''Całe niebo ponad ziemią (Syndrom Wendy)'' Angeliki Liddell. Wendy to bohaterka, którą Piotruś Pan zabiera na swoją wyspę. Tutaj nazywa się ona Utoya, norweska wyspa, na której w 2011 r. Anders Breivik zastrzelił 69 osób.
Poza konkursem zobaczyć będzie można monodram ''Tato nie wraca'' Agnieszki Przepiórskiej z Teatru Konsekwentnego w Warszawie (wtorek, środa), której bohaterka wychowała się bez ojca. Kolejna część obrazoburczego i zabawnego kabaretu ''Pożar w burdelu'', którą zobaczymy na Kontrapunkcie w czwartek, poświęcona będzie ''Gorączce powstańczej nocy''.
W spektaklu plenerowym 11 kwietnia przechodzić będziemy przez świetlisty labirynt, który Theater Anu z Berlina ułoży w parku Żeromskiego.
Szczecińska Północ Teatrów to szczecińskie przedstawienia grane 5 kwietnia nocą (m.in. ''ID'' w Teatrze Współczesnym ''Magia obłoków'' w Teatrze Polskim). Szczecin na Kontrapunkcie to szczecińskie przedstawienia, które będą grane w czasie festiwalu 12 kwietnia (m.in. ''Bajki samograjki'' w Pleciudze, Pocałunek w Teatrze Małym), Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna pozwala w sobotę i niedzielę przedstawić się teatrom offowym z regionu.
Na finał tegorocznego Kontrapunktu pokazany zostanie kontrowersyjny spektakl Marcina Libera ''Na Boga!'' Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Obnażający stereotypy i codzienną wojnę polsko-polską. Liber wtyka kij w sam środek mrowiska i nie oszczędza nikogo. Dostaje się zarówno obrońcom krzyża, jak i anarchistom. ''Na Boga!'' wystawione zostanie dwukrotnie, 12 i 13 kwietnia.
Karnet na Kontrapunkt kosztuje 370 zł, karnet berliński 130 zł, ''Na Boga!'' 60 i 50 zł, ''Pożar w burdelu'' 45 i 40 zł., bilety na poszczególne spektakle 25 zł, Zachodniopomorska Ofensywa Teatralna 5 zł, plener 2 zł.
Więcej na Kontrapunkt.pl.
Wszystkie komentarze