Jeszcze w latach 70. XX wieku planowano jej rozbudowę. Potem coraz bardziej popadała w ruinę. Dziś stara zajezdnia tramwajowa przy ul. Niemierzyńskiej to najbardziej oryginalny muzealny obiekt w Szczecinie.
Zajezdnia Niemierzyn została zbudowana w 1907 roku wg projektu dwóch berlińskich architektów Griesbacha i Steinmetza. Jest najpiękniejszym obiektem tego typu w Szczecinie. Efekt zawdzięcza spadzistemu dachowi z przeszklonym frontonem, gdzie umieszczono duży zegar. Była przebudowana dwa razy: w 1912, a następnie na przełomie 1929/30. Od tego czasu już niewiele się zmieniało w jej wyglądzie i infrastrukturze (zachował się m.in. układ torowy).
sedina.pl
Zajezdnia to nie tylko remiza tramwajowa, ale także kamienica przyległa do ulicy. W kamienicy tej przed wojną znajdowała się pracownia krawiecka szyjąca mundury dla tramwajarzy.
Andrzej Kraśnicki jr
Z Niemierzyna po wojnie wyruszyły na trasę pierwsze tramwaje (o tym w kolejnym slajdzie). Brak remontów doprowadził do stopniowej degradacji zajezdni. W 1979 roku zlecono więc opracowanie dokumentacji na rozbudowę zajezdni Niemierzyn. Kryzys uniemożliwił realizację tych planów. Zajezdnia obsługiwała linie tramwajowe 3, 4, 11, 12.
Zajezdnia Niemierzyn w 2007 roku obchodziłaby 100-lecie istnienia. Nie doczekała się swoich setnych urodzin, bo 1 października 2004 roku została zlikwidowana - tego dnia na trasę wyjechał z niej ostatni tramwaj.
Agencja Gazeta
Pracowników i tabor przeniesiono do zajezdni Pogodno i Golęcin. Staraniem Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, MZK Szczecin, Urzędu Miasta, Muzeum Narodowego 1 stycznia 2006 roku obiekt został przejęty przez nowo utworzone Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki. W maju 2009 roku rozpoczęły się prace remontowe i adaptacyjne.
Agencja Gazeta
Hala została podzielona na części. W jednej z nich są kasy, szatnia, toalety i sklepik. Dalej znajdują się trzy sale wystawowe różnej wielkości. Nad boczną halą wybudowano pomieszczenie na kawiarnię. Największa hala zajezdni, zwieńczona zabytkowym zegarem, który po renowacji działa jak za dawnych lat, przeszła niewielkie zmiany. Zachowano tory, pod którymi są kanały. Zostały przykryte szklaną podłogą (szkło pancerne o nośności 500 kg). W hali głównej pozostawiono wyposażenie, np. suwnice. Tu wystawiane są tramwaje, autobusy, auta osobowe itp. Warsztat do konserwacji i napraw muzealnych eksponatów jest z lewej strony hali głównej. Jest tam pomieszczenie socjalne. Na tyłach zajezdni znajdują się pomieszczenia pracowników administracji.
Andrzej Kraśnicki jr
Wszystkie komentarze