To będą pociągi łączące napęd spalinowy z elektrycznym. Urząd marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę dwóch takich pojazdów hybrydowych z opcją zamówienia 10 kolejnych.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przetarg został ogłoszony w piątek 13 marca.

– Posiadanie żółtej koszulki lidera w Polsce pod względem jakości taboru zobowiązuje – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. – Jako pierwsi w kraju wymieniliśmy swoje pojazdy na nowoczesne. Nie stajemy w miejscu i szukamy ciągle najlepszych rozwiązań. Zakup taboru dwunapędowego pozwoli nam połączyć ekologię z ekonomią. To lepsza oferta podróżowania dla mieszkańców i turystów oraz dbałość o środowisko. To wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że Pomorze Zachodnie jest rozległym regionem, a linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Na blisko 1200 km używanych torów zelektryzowanych jest ok. 750 km.

Kto może wygrać?

Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, które postawiły na pojazdy dwutrakcyjne, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszenia, brak emisji spalin) i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

CZYTAJ TEŻ: Kolejny przełom w regionalnej kolei. Sprzedajemy "Alicje", nasze zmodernizowane pociągi elektryczne

Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów dwunapędowych wyposażonych w 150 miejsc siedzących, z możliwością zakupu nie więcej niż 10 kolejnych pojazdów w ramach prawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020–2022. Termin składania ofert mija 21 kwietnia. Faworytem w przetargu wydaje się nowosądecki Newag, który niedawno zaprezentował hybrydową wersję impulsa – pociągu, który stanowi obecnie filar zachodniopomorskiej kolei regionalnej.

Hybrydowy Impuls na targach Trako 2019
Hybrydowy Impuls na targach Trako 2019  Michał Kraśnicki

Na jakich trasach można wykorzystać hybrydy

Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Główny–Kołobrzeg–Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km, łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg–Goleniów o długości 100 km. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek–Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Główny–Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010–2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Krok po kroku, systematycznie, wg planu i potem można mówić o efekcie. Ważne, że widać jakiś obrany cel i konsekwentną realizację. Tego mi brakuje u wielu polityków.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0