"Kruzenshtern", Rosja (klasa A)
'Kruzenshtern' to czteromasztowy bark, jeden z największych żaglowców i ostatnich windjammerów, czyli tzw. połykaczy wiatrów. Jego długość sięga 114 m, a powierzchnia żagli to 3,8 tys. m kw. (ważą w sumie około pięciu ton). Jednostkę zbudowano w 1926 roku w Niemczech. Żaglowiec nazywał się wówczas 'Padua' i należał do znanego niemieckiego armatora i miłośnika żaglowców - Ferdynanda Laeisza. Jednostka eksploatowana była na szlaku z Chile do Europy i transportowała saletrę potrzebną m.in. do produkcji prochu. W latach 30. żaglowiec częściej stał, niż pływał. Stawki frachtowe na ładunki masowe przewożone żaglowcami drastycznie spadły i eksploatacja statku stała się nieopłacalna. Zbliżająca się wojna spowodowała jednak, że pojawiło się zapotrzebowanie na statki szkolne dla przyszłych marynarzy. I 'Padua' stała się taką jednostką, transportując jednocześnie zboże z Australii. W czasie wojny statek został zarekwirowany przez Kriegsmarine. Służył za koszary. Koniec wojny zastał 'Kruzenshterna' w Świnoujściu. W 1946 roku porzuconą jednostkę zarekwirowali Rosjanie.
Dziś pod rosyjską banderą pełni funkcję statku szkolnego Wyższej Szkoły Morskiej w Kaliningradzie. Patron jednostki to Iwan Fiedorowicz Kruzenshtern, który na początku XIX w. kierował pierwszą rosyjską wyprawą dookoła świata.
Wszystkie komentarze