Katastrofa kolejowa

9/12

sedina.pl

Lokomotywa zakreśla duży łuk w powietrzu i znika w Odrze. Za nią stacza się wagon osobowy i dziewięć wagonów towarowych. W kwietniu 1947 przy Dworcu Głównym doszło do katastrofy, która ściągnęła nad Odrę tłumy przekonane, że oto są świadkami wielkiej tragedii.

W 1945 roku wyjazd z Dworca Głównego w kierunku obecnej stacji Szczecin Port Centralny kończył się na urwanym wiadukcie przed zniszczonym mostem nad Odrą. Nie było szans na szybką odbudowę. Pociągi dojeżdżały do dworca jedynie od strony Pomorzan. Urwane tory kończyły się zaporami. 21 kwietnia 1947 roku na skutek awarii hamulców pociąg wjeżdżający na stację nie zatrzymał się i rozpędzony wpadł do Odry. Od razu pojawiły się plotki, że zginęło wielu pasażerów. W rzeczywistości obsługa pociągu i kilka osób z wagonu pasażerskiego w porę wyskoczyli z pociągu. Największą stratą było 100 ton węgla, które wraz z wagonami wpadło do Odry. Wrak lokomotywy i wagony zostały wydobyte.

 

Most kolejowyAndrzej Kraśnicki jr

 

Most kolejowy nad Odrą i kolejny nad Parnicą otwarto uroczyście dopiero 22 września 1964 roku.

 

Most kolejowyAndrzej Kraśnicki jr

 

Tego dnia dokonano też pokazowej próby przęsła obrotowego mostu nad Odrą. Konstrukcja obróciła się wokół własnej osi ustawiając się z torami wzdłuż osi rzeki i otwierając tym samym drogę dla wysokich jednostek płynących Odrą. Później już tego mechanizmu nie użytkowano. Przede wszystkim ze względu na duży ruch pociągów i po prostu brak potrzeby. Barki bez większych problemów mieszczą się pod mostem, a wyższe jednostki mają szlak prowadzący przez Regalicę.

Wszystkie zdjęcia
  • Tunel, schron, strzelnica
  • Blaszany tunel
  • Wieża wodna
  • Mur Carnota
  • Lokomotywownia
  • Prasa i i stary napis
  • Parowóz
  • Bateria Północna odkrywa tajemnice
  • Katastrofa kolejowa
  • Most na wyspę Jaskółczą
  • Tory do budynku
  • Niedoceniany biurowiec
Więcej tematów - Szczecin
Wiadomości ze Szczecina
Magazyn Szczecińśki
Imprezy w Szczecinie
Sport w Szczecinie