Modernizacja 197-kilometrowej linii między stacjami Szczecin Dąbie i Poznań Główny to jedna z największych inwestycji w infrastrukturę w tej części Polski. Teraz stoi jednak pod znakiem zapytania.

Trzy fatalne przetargi

Inwestycja składa się z wielu etapów i zadań. Część może zostać zrealizowana. W sierpniu PKP PLK podpisały wartą 292 mln zł umowę na przebudowę torów między Poznaniem a Rokietnicą oraz umowę na wartą 148 mln zł przebudowę urządzeń sterowania ruchem między Dąbiem a Słonicami.

Kiedy jednak otwarte zostały oferty w trzech kluczowych przetargach, modernizacja stanęła pod znakiem zapytania.

Pierwsze postępowanie dotyczy „Przebudowy układów torowych wraz z infrastrukturą towarzysząca na linii kolejowej E59 odcinek Słonice – Choszczno”.

PKP PLK zaplanowały na ten cel w budżecie 141,4 mln zł. W przetargu wystartowało sześć firm. Najtańsza oferta wyceniona została jednak na aż 241,6 mln zł. Złożyło ją konsorcjum firm Colas Rail Polska Gdańsk i Colas Francja. Dwie kolejne oferty oscylują wokół 250 i 270 mln zł, a trzy następne przekraczają już 300 mln zł. Najbardziej wycenił się Budimex, proponując wykonanie prac za 361 mln zł.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej