Jedyną dużą inwestycją, która została wykonana po wojnie na szczecińskim dworcu, był peron czwarty. Przeznaczony został do przyjmowania pociągów regionalnych. Peron czwarty wciąż obsługuje pociągi regionalne, same składy też niewiele się zmieniły. Niektóre zostały zmodernizowane, część ma po prostu tylko inny kolor.
A dlaczego nie doszło do zapowiadanego remontu? Tak o tym pisaliśmy w Gazecie w marcu 2003 roku:
- Były prowadzone rozmowy - mówi Teresa Pyzik, dyrektor PKP SA Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Szczecinie. - Dokument był podpisany przez Polskie Linie Kolejowe i Zakład Nieruchomości PKP. Brakuje podpisu miasta.
W magistracie o porozumieniu niewiele wiadomo. Przygotowywał je zarząd Edmunda Runowicza, a nowy prezydent Marian Jurczyk jeszcze się sprawą nie zajął.
- Już poinformowałam kolegium prezydenckie o problemie - mówi Łucja Dziedzic-Król, rzecznik prasowy prezydenta Szczecina. - I zostało wpisane do kalendarza, ale temat jeszcze nie był dyskutowany. Być może prezydent podda go pod rozważania radzie konsultacyjnej. Dworzec to sprawa bulwersująca i na pewno zostanie omówiona.
Teresa Pyzik, która objęła stanowisko dyrektora w PKP na początku tego roku, przyznaje, że kwoty wyasygnowane na remont zgodnie z niezawartym porozumieniem były tak nieznaczne, że i tak niewiele by się zmieniło. Pani dyrektor ma swój własny pomysł na dworzec:
- Z Zakładem Przewozów Regionalnych podjęliśmy rozmowy na temat opracowania koncepcji przebudowy wnętrza dworca - mówi. - ZPR ze względu na dużą konkurencję będzie likwidować usługę związaną z przesyłkami. Zwolnione w ten sposób zaplecze dworca chcemy zagospodarować. Zamierzamy tam urządzić salę operacyjną i kasy biletowe.
Dzięki przeniesieniu kas zwolniłaby się przestrzeń między wejściami do budynku dworca, którą można by wykorzystać komercyjnie.
- Ale potrzebny jest kapitał - uważa Pyzik. - Po opracowaniu koncepcji będziemy wiedzieć, jakie kwoty wchodzą w grę, ale już trzeba zacząć szukać inwestora, może wśród sieci sklepów? Dopiero gdy ta sprawa zostanie załatwiona, będzie można mówić o remoncie dworca.
Fot. Cezary Aszkiełowicz / AG
Wszystkie komentarze