1/33
zamknij < >

Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat

Zdjęcie numer 1 w galerii - Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat

LUDWIG FREY

Tak wyglądał tuż po wybudowaniu w 1937 r. wysadzony w 2006 r. wiadukt nad obecną ul. Smoczą w Szczecinie
  • Zdjęcie numer 1 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 2 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 3 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 4 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 5 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 6 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 7 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 8 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 9 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 10 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 11 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 12 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 13 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 14 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 15 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 16 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 17 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 18 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 19 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 20 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 21 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 22 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 23 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 24 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 25 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 26 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 27 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 28 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 29 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 30 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 31 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 32 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 33 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
Komentarze
praktycznie poza jednym przypadkiem nie spotkałem informacji w jaki sposób miała zostać zbudowana autostrada przez korytarz. Otóż była koncepcja aby ta autostrada została zbudowana na wiadukcie i w ten sposób nie byłoby rozdzielenia ziem polskich. Ówczesne wadze Polski uparły się, że nie będą pod żadnym wględem współpracować z Niemcami i przez to zostaliśmy sami we wrześniu 1939 roku, a nasi alianci nie ruszyli się ze swoich stanowisk.
@smiki48 A co, mieliśmy skończyć jak Czechy?
już oceniałe(a)ś
20
19
@anj2 a jak skończyły Czechy ? kilka milionów zabitych ? stolica i wiele miast zrównane z ziemią ? no to faktycznie, nasza wersja byłą lepsza
już oceniałe(a)ś
32
13
@sarton <<<a jak skończyły Czechy ?>>> Jako niemiecka kolonia, z własnym prezydentem, rządem, sądami, szkołami, policją, a nawet niewielka armią. W pełni lojalna wobec Hitlera (95% dorosłych Czechów należało do partii nazistowskiej, a ruch oporu aż do 1944 praktycznie nie istniał), z silną gospodarką pracującą na potrzeby III Rzeszy i bez Żydów, których rząd "Protektoratu" sam wyłapał i przekazał Niemcom. Można i tak; tylko zastanów się, jak wyglądałaby dziś Europa, gdy w obliczu zagrożenia przez Hitlera wszystkie kolejne kraje zachowywały się równie "pragmatycznie" co Czechy, tj. poddawałyby mu się bez walki i przechodziły na jego stronę. <<<kilka milionów zabitych ? stolica i wiele miast zrównane z ziemią ? no to faktycznie, nasza wersja byłą lepsza>>> Kowalski i Wiśniewski z rodzinami wyszli na spacer. Nagle zza rogu wyskoczył bandzior z pałą, zażądał pieniędzy i kobiet. Kowalski jest dumny z tego że podniósł krzyk i zaczął się z nim szarpać, i wprawdzie dostał porządny wycisk (tamten był o wiele silniejszy), ale zanim przybiegli ludzie i obezwładnili bandytę, też zdołał trochę go uszkodzić. Wiśniewski jest dumny z tego, że od razu uciekł i schował się za drzewo tak sprytnie, że tamten zabił mu tylko jedno dziecko, a jemu nic się nie stało. Czyja "wersja była lepsza"? Rozum podpowiada że ta druga...?
już oceniałe(a)ś
29
17
@sarton gdyby wszyscy byli jak Czesi, faszyzm mógłby trwać nadal.
już oceniałe(a)ś
19
11
@kapitan.kirk no więc, europa zamiast 50 lat komunizmu w okowach ZSRR byłaby 50 letnim nazizmem. czy widzisz tu jakąć różnicę (oczywiście nazizm porównuj do nazizmu w Czechach, SŁowacji, Rumunii, Węgrzech a nie w Polsce).
już oceniałe(a)ś
19
10
@smiki48 tak, warto odgrzebywać tamte lata, by robić rewizję historii. Tak jakby Niemcy nie udowodnili podczas wojny dostatecznie mocno, że jednak mieli złe zamiary. Jak strasznym durniem trzeba być...
już oceniałe(a)ś
7
1
@smiki48 Władze Polski się uparły nie współpracować z Niemcami, ale byli i tacy co chcieli współpracować, nazywano ich folksdojczami.
już oceniałe(a)ś
13
3
@kapitan.kirk no i tam "poległ" Heydrich.
już oceniałe(a)ś
2
1
@smiki48 Ta jasne. Jeszcze powiedz, że to nasza wina że IIWŚ wybuchła.
już oceniałe(a)ś
4
0
@shago <<<no więc, europa zamiast 50 lat komunizmu w okowach ZSRR byłaby 50 letnim nazizmem. czy widzisz tu jakąć różnicę>>> Dość zasadniczą - 5 lat nazizmu w Polsce kosztowało życie 6 milionów obywateli (a sami Niemcy twierdzili, że to tylko łagodny początek, tylko im czasu nie starczyło), zaś 45 lat komuny kosztowało życie kilkudziesięciu tysięcy osób. Rachunek jest raczej oczywisty. <<<(oczywiście nazizm porównuj do nazizmu w Czechach, SŁowacji, Rumunii, Węgrzech a nie w Polsce).>>> A niby dlaczego, bo nie rozumiem?? @wysad <<<no i tam "poległ" Heydrich.>>> Tyle, że wskutek faktycznego braku zauważalnego ruchu oporu na miejscu, musiał tego dokonać specjalny oddział komandosów przysłany z Wielkiej Brytanii. Niedługo później zresztą prawie wszyscy oni zginęli, wskutek zdrady jednego z nich, który przeszedł na stronę Niemców za pieniądze...
już oceniałe(a)ś
16
2
@kapitan.kirk Niby tak, tyle że nie piszesz też całej prawdy, bo żeby dopasować się do punktu drugiego w pierwszym przypadku to .... zabili ci trójkę dzieci, tobie połamali ręce, a przy okazji ten co ci później pomagał powalić bandziora to najpierw przywalił ci z tyłu kopa, porwał ci żonę, zgwałcił ją a później po przegonieniu oprycha (jak się z nim w końcu pokłócił) przychodził do ciebie jeszcze sobie z nią używać przez ładnych parę lat bo tak mu się spodobała. Ci inni co niby ci pomogli to tak też krzyczeli z za płota i się nie ruszyli aż sami dostali po zębach. Więc teraz mając lepszą perspektywę, warto było się postawić? .... Czesi pragmatyczni może i schowali się za drzewem ale nikt im z tego powodu specjalnie w oczy nie wrzuca a u nas 70 lat po wojnie ciągle narodowa trauma.
już oceniałe(a)ś
8
8
@kukunapniu Ponawiam pytanie w bardziej przystępnej formie: czy chciałbyś żyć w mieście, w którym nikt nie stawia się bandytom, tylko ze strachu im pomaga?
już oceniałe(a)ś
12
5
@shago Mam obawy, czy ów hipotetyczny wschodnioeuropejski Nazizm byłby jedynie pięćdziesięcioletni. Ale to tylko historia alternatywna jak nie przymierzając, Steampunk....
już oceniałe(a)ś
3
0
@wysad Heydricha mógłby zabić każdy, kto znałby trasę jego przejazdu, dysponowałby odpowiednia bronia oraz umiałby się nia posługiwać. Heydrich jeździł po Pradze bez jakiejkolwiek ochrony wszędzie (zgadnij dlaczego). Do zamachu wystarczyło dwóch ludzi. Porównaj sobie to z Kutschera, który konspirował się w (słusznej) obawie przed polskim ruchem oporu i nie wystawiał nosa poza dzielnicę niemiecka. Ile osób brało udział w zamachu na Kutscherę?
już oceniałe(a)ś
0
0
@uthark To bardziej skomplikowane. Zamach udał się głównie dzięki ochoczej współpracy samego Heydricha, który na widok uzbrojonego w peem Jozefa Gabcika kazał kierowcy zatrzymać się i sięgnął po pistolet, żeby się postrzelać z zamachowcem. W efekcie ubezpieczający Gabcika Jan Kubiś podbiegł z tyłu i rzucił granat, którego eksplozja raniła Heydricha, jak się okazało śmiertelnie (po kilku dniach zmarł w szpitalu wskutek zakażenia, rzecz w czasach przed-antybiotykowych nierzadka). Gdyby Heydrich nie wdawał się w idiotyczną strzelaninę tylko natychmiast odjechał z maksymalną prędkością, z zamachu nic by nie wyszło.
już oceniałe(a)ś
1
0
@kapitan.kirk A ile dzieci zabił Kowalskiemu ?
już oceniałe(a)ś
1
1
@Krzysztof Kłaput Żadnego, które by Kowalski sam mu podstawił, żeby za to przeżyć. Pzdr
już oceniałe(a)ś
4
1
@smiki48 Taaa..starczyło pójść na kilka niemieckich ustępstw, a Francuzi i Brytyjczycy by się ruszyli.. Masz wyobraźnię, to ci przyznam.
już oceniałe(a)ś
0
0
@speedy_nowy_nick Gabcikowi zaciął się peem, może dlatego Heydrich chciał go zabić z pistoletu, ale drugi zamachowiec rzucił granat, który spowodował śmiertelne obrażenia. Gdyby peem się nie zaciął, to Heydrich miałby dużą szansę na śmierć na miejscu. Brak dodatkowej eskorty rzuca się w oczy. Dlaczego jeździł bez eskorty? Czuł się pewny siebie w Pradze, gdzie ruch oporu był niewielki i polegał głównie na spowalnianiu tempa pracy, a do tego nie chciał, żeby powstało wrażenie, że boi się Czechów. Zgubiła go jednak nadmierna pewność siebie. Gdyby kierowca dodał gazu i uciekł zamachowcom, to pewnie byłaby to plama na honorze Heydricha, dlatego stanął do walki - strzelaniny z Kubisem, zaś kierowca pobiegł za Gabcikiem. Zauważ, jak niepewnie czuł się Kutschera, skoro 200m od domu do siedziby SS jeździł samochodem przez dzielnicę niemiecką, dodatkowo niepodpisując się z imienia i nazwiska pod obwieszczeniami. Po prostu czuł duży respekt przed polskim ruchem oporu. Jak pokazała historia, respekt jak najbardziej uzasadniony.
już oceniałe(a)ś
1
0
@smiki48 Mylisz się co do naszych sojuszników. Francuzi podjęli ofensywę, która bardzo szybko utknęła, bo była zwyczajnie źle prowadzona. Anglia i Francja były 2-3 lata za Niemcami w przygotowaniach do wojny i już na wiosnę, kiedy mimo namów z różnych stron, postanowiliśmy się bić z Niemcami, wiadomo było (znaczy we Francji i UK), że nie dadzą rady nam pomóc. Wina sojuszników polega na tym, że przeciągnęli nas na swoją stronę mamiąc jakimiś iluzjami. To dlatego Beck był taki hardy. Gdyby nie przeklęci Anglicy, weszlibyśmy w sojusz z Hitlerem.
już oceniałe(a)ś
2
2
@kapitan.kirk Dobra riposta
już oceniałe(a)ś
1
0
@bob2436 "Gdyby nie przeklęci Anglicy, weszlibyśmy w sojusz z Hitlerem." Nie, nie weszlibyśmy. Co najwyżej rzeczywiście zostalibyśmy sami. Bo jednak 1939 nie zaczęła się tylko wojna niemiecko-polska, ale światowa.
już oceniałe(a)ś
0
0
@smiki48 Polacy nie chcieli zgodzić się na eksterytorialną autostradę i linię kolejową również z powodu gigantycznych sum (wynoszących nawet do 15% budżetu RP) płaconych przez Niemcy za tranzyt przez tzw. korytarz.
już oceniałe(a)ś
1
0
@kapitan.kirk Idiotyczna narracja .. nigdzie w krajach sojuszniczych takich jak idole pisiorów Madziarzy , Słowacy , Rumuni /i ich Cyganie / Bułgarzy oraz Czesi, Niemcy nie zgwałcili im żon, dzieci lub sióstr .. co prawda przyszedł taki moment że Niemcy zaczęli przegrywać wojnę i wtedy sytuacja się nieco zmieniła. Natomiast analogia moim zdaniem była taka ,za drzewa wyskoczył sarmata na chabecie i z lancą na jadący czołg efekt pojedynku znamy i ponosimy do dzisiaj wszyscy.
już oceniałe(a)ś
0
0
@pivonka I tu jest cały clou problemu eksterytorialnych autostrady i linii kolejowej, tylko że o tym się zapomina. Bo przecież nie ryzyko, że będzie tą drogą transportowane wojsko - kilka prostych ładunków wybuchowych i dziura w drodze, jak się patrzy (pamiętamy, miała iść estakadą na całej długości), a poza tym wojsko można przewieźć statkiem. Pomijając aspekt ekonomiczny, sprowadzamy temat do urażonych ambicji Becka, że honor jest rzeczą bezcenną itp. To był polityk, który musiał czasem ukryć prawdziwy cel, tak samo jak Niemcy walczą z CO2 promując żarówki, których nie potrafią wykonać Chińczycy, nawet jeśli wpływ żarówek jest pomijalnie mały. A że Beck uwierzył w gwarancji Anglii i Francji... tak samo Ukraina oddała broń atomową wierząc w gwarancje USA, Anglii i Rosji.
już oceniałe(a)ś
0
0
@kapitan.kirk "Kowalski i Wiśniewski z rodzinami wyszli na spacer. Nagle zza rogu wyskoczył bandzior z pałą, zażądał pieniędzy i kobiet. Kowalski jest dumny z tego że podniósł krzyk i zaczął się z nim szarpać, i wprawdzie dostał porządny wycisk (tamten był o wiele silniejszy), ale zanim przybiegli ludzie i obezwładnili bandytę, też zdołał trochę go uszkodzić. Wiśniewski jest dumny z tego, że od razu uciekł i schował się za drzewo tak sprytnie, że tamten zabił mu tylko jedno dziecko, a jemu nic się nie stało. Czyja "wersja była lepsza"? Rozum podpowiada że ta druga...? " A teraz jak ta historyjka ma się do realiów? Bo Kowalski podniósł krzyk, zaczął się stawiać i ludzie mu nie przyszli na pomoc. Przez długi czas był bity i kopany, skutkiem czemu stracił nerkę, oko, nogę i połowę mózgu. Uszkodzenia, jakie spowodował na bandycie, zwolniły go trochę w triumfalnym pochodzie. Analogia Wiśniewskiego i dziecka jest irrelewantna.
już oceniałe(a)ś
0
0
w 6 lat 2680 kilometrów autostrad. i nie miał pieniądzów z łunii jewropejskiej. no i prosze nie pisac o taniej sile roboczej bo w Bulandzie za rzadów tuska i rostowskiego zbankrutowało więcej budowniczych autostrad niż na całym świecie w ciągu 20 lat. BA, wielkie koncerny sie wyłożyły na rostowskim krętaczu. i z austrii, i z czech a nawet kitajce rady nie dali o zwykłych Polakach do dzisiaj nekanych przez komirników nie wspomne.
@shago <<< w 6 lat 2680 kilometrów autostrad. i nie miał pieniądzów z łunii jewropejskiej. . no i prosze nie pisac o taniej sile roboczej >>> Nie miał. Miał natomiast niewolniczą (nie "tanią", ale niewolniczą właśnie) siłę roboczą, pieniądze i inne środki z obrabowanych krajów podbitych oraz absolutną dyktatorską władzę życia i śmierci nad każdym. Ów czteroletni plan wychodzenia z kryzysu, o którym mowa w artykule, skończył się w 1938 totalną katastrofą gospodarczą - rezerwy złota i walutowe, przed 1933 jedne z większych w świecie, spadły praktycznie do zera, płace pikowały, deficyt towarów konsumpcyjnych i środków produkcji był tak dotkliwy, że na wszystko prawie stopniowo wprowadzono racjonowanie i kartki, a marka niemiecka straciła wymienialność i była na świecie traktowana jak papier toaletowy. W tej sytuacji wywołanie wojny było jednym możliwym wyjściem poprzez "ucieczkę do przodu" - z wiadomymi skutkami dla wszystkich...
już oceniałe(a)ś
16
2
@shago W 39 roku dzięki rozdmuchanym wydatkom Niemcy były bankrutem. Gdyby nie zaczęli wojny gospodarka weszła w fazę recesji, bezrobocie skoczyło do kilkunastu milionów a inflacja pewnie do poziomu z po I wojny swiatowej. TReneR
już oceniałe(a)ś
9
1
@shago Unię Europejską właśnie budował... A że budował rękami niewolniczej siły roboczej - nie potrzebował gotówki.
już oceniałe(a)ś
1
4
@kapitan.kirk przeczytaj uważnie tekst, to znajdziesz informację, że Niemcy budowały autostrady głównie przed wojną do 1939 roku. Później mocno ograniczono ich budowę ze względu na wielkie zapotrzebowanie na cement i stal inwestycji związanych ze zbrojeniami.
już oceniałe(a)ś
9
0
@kapitan.kirk Przed wojną miał niewolniczą siłę roboczą? Kogo?
już oceniałe(a)ś
3
2
@smiki48 <<<przeczytaj uważnie tekst, to znajdziesz informację, że Niemcy budowały autostrady głównie przed wojną do 1939 roku. Później mocno ograniczono ich budowę ze względu na wielkie zapotrzebowanie na cement i stal inwestycji związanych ze zbrojeniami.>>> No więc co w związku z tym? @ewaszczypawka <<<Przed wojną miał niewolniczą siłę roboczą? Kogo?>>> Przede wszystkim więźniów obozów koncentracyjnych (w 1938 stale dostępnych ok. 60 tys.) oraz "junaków" z Reichsarbeitdienst, którzy za swoja pracę z definicji nie byli opłacani (w połowie 1939 stale dostępnych ok. 350 tys.). Niewiele kosztowała też praca bezrobotnych kierowanych w ramach robót publicznych - na mocy specustawy z 1938, dostawali oni najniższą "państwową" dniówkę (wyliczoną na ok. 1/3 minimum socjalnego) plus wikt i zakwaterowanie, zaś odmowa pracy kosztowała 2 lata obozu. Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
5
1
@kapitan.kirk miał takie rezerwy złota w 1933 roku, że doszedł do władzy na fali niezadowolenia społecznego i wszechpotężnej biedy. a marka niemiecka była śmieciem już 1929 roku gdy na świecie rozpoczął się Great Depression. nie zapominaj również, że do 1939 roku Hitler nie podbił żadnego państwa. dokonał tylko wcielenia do rzezy Austii i Czech. zresztą witani naziści tam byli jak wyzwoliciele. pamiętaj również, że w USA produkcja przemysłowa spadła o 50% i stany weszły do wojny wyłacznie dlatego że nie radzili już sobie z kryzysem. Zawsze przed wojnami kroczył kryzys.
już oceniałe(a)ś
4
0
@trener44 masz oczywistą rację. mnie tylko martwi to, że obecnie wydajemy jako państwo niewiele na obywateli a jesteśmy bankrutem. Pytanie jest nie czy ale kiedy wybuchnie nowa wojna w europie która oddłuży Państwa. i znów żydzi dostaną w doopsko ale co zarobią ich potomkowie to nikomu sie nie śni obecnie.
już oceniałe(a)ś
3
2
@kapitan.kirk patrz, niewolnicy, bezrobotni (a więc niewykwalifikowani często przypadkowi ludzie), junacy czy junaki a autobahny porobili tak, że obecni WYSOKO OPŁACANI fachofce nawet w 1/10 nie potrafią. może rozwiązaniem jest pozwolenie więźniom (dobrowolnie za skrócenie okresu kary) do budowy naszych autostrad? jak który ucieknie to niech ucieka, skoro niemcy 80 lat temu sobie z uciekinierami radzili i autostrady wybudowali to i dziś da radę tak zrobić. trzeba tylko chcieć i durne przepisy zlikwidować. inaczej jednego więźnia będzie pilnowało 3 speców i to się będzie mijało z celem.
już oceniałe(a)ś
7
1
@shago <<<miał takie rezerwy złota w 1933 roku, że doszedł do władzy na fali niezadowolenia społecznego i wszechpotężnej biedy>>> W 1929 rezerwy złota Niemiec wynosiły 624 tony. Kryzys rzeczywiście zjadł ich większość, ale jeszcze w momencie dojścia Hitlera do władzy było to 105 ton. W rok później, po wszczęciu "naprawy gospodarki" zapasy te spadły do zaledwie 20 ton. W kolejnych latach, w różny sposób (głównie poprzez wewnętrzne rekwizycje i rabunki) rezerwy wzrosły do 26 ton w 1938; dla porównania, chuderlawa gospodarczo Polska miała wówczas 75 ton złota przy dwukrotnie mniejszej liczbie ludności... Sytuację poprawiło nieco zrabowanie w 1938 złota Austriackiego (78 ton) i w 1939 czeskiego (20 ton; wydania kolejnych 18 ton odmówili Anglicy, twierdząc że maja wątpliwości co do tego czy Protektorat Czech i Moraw który się o to do nich zwrócił, jest prawnym następcą Republiki Czechosłowackiej). Jednak wiele to nie zmieniło, bo wobec krachu gospodarczego i wzrostu przygotowań do wojny, pieniądze te zostały błyskawicznie przejedzone. <<<nie zapominaj również, że do 1939 roku Hitler nie podbił żadnego państwa. dokonał tylko wcielenia do rzezy Austii i Czech. >>> Ja nikogo wczoraj nie okradłem, panie władzo, tylko wyciągnąłem portfele z pieniędzmi tym dwóm gościom na dworcu ;-P <<<marka niemiecka była śmieciem już 1929 roku>>> Pełną wymienialność straciła dopiero we wrześniu 1931 kiedy ogłoszono odejście od standardu złota, ale RM nadal była honorowana w transakcjach międzynarodowych. Skończyło się to pod koniec 1933, kiedy to w Niemczech dokonano przekrętu stulecia, wprowadzając do obrotu weksle MEFO zrównane formalnie w prawach z walutą, ale z ustalonym pięcioletnim terminem wykupu... To jest zresztą temat rzeka. <<<pamiętaj również, że w USA produkcja przemysłowa spadła o 50% i stany weszły do wojny wyłacznie dlatego że nie radzili już sobie z kryzysem.>>> Nic podobnego. W 1941 kryzys był w USA już tylko wspomnieniem, a wszystkie praktycznie wskaźniki gospodarcze przekroczyły te z lat 20. Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
3
0
@shago <<<patrz, niewolnicy, bezrobotni (a więc niewykwalifikowani często przypadkowi ludzie), junacy czy junaki a autobahny porobili tak, że obecni WYSOKO OPŁACANI fachofce nawet w 1/10 nie potrafią.>>> Prawie wszystko robiono wtedy ręcznie, więc do pracy przy budowie autostrad potrzebne były armie dziesiątek tysięcy ludzi - gdyby trzeba im było normalnie za to płacić, to nigdy w życiu nie udałoby się ani 1/10 z tego zrobić. Dlatego gdy nie ma już niewolników ani "służb pracy", to co wtedy robiło tysiąc ludzi robi dziś pięciu normalnie opłacanych, przy pomocy maszyn. <<<może rozwiązaniem jest pozwolenie więźniom (dobrowolnie za skrócenie okresu kary) do budowy naszych autostrad? jak który ucieknie to niech ucieka, skoro niemcy 80 lat temu sobie z uciekinierami radzili>>> 1mo nie można zmniejszać okresu kary w zależności od wysiłku fizycznego, bo \rozmijałoby się to z samym sensem prawa. 2do Niemcy uciekinierów rozstrzeliwali lub wsadzali do obozów koncentracyjnych; obecnie z legalizacją jednego i drugiego rozwiązania mógłby być pewien kłopot. 3tio zarówno więzienia, jak i więźniowie zapewne z chęcią przystaliby dziś na podobne rozwiązanie - sęk w tym, że to się po prostu nie opłaca, bo kosztuje drożej niż wybudowanie przez zwykłą firmę. Pzdr
już oceniałe(a)ś
4
0
@shago zgadza się.....Igrzyska Tuska rozłożyły branżę budowy dróg.....teraz znowu z Niemiec wypożyczamy cały specjalistyczny sprzęt....
już oceniałe(a)ś
4
2
@shago Polskie firmy dostały odszkodowanie
już oceniałe(a)ś
0
0
@kapitan.kirk Chciałem napisać parę zdać na temat "cudu autostradowego" w Niemczech, ale wyczerpałeś temat:)
już oceniałe(a)ś
0
0
@lukki69 Jak się firma bierze za robotę choć jej nie umie zrobić w terminie i budżecie...
już oceniałe(a)ś
0
0
A PiS wzoruje się na nazistach i wprowadza w Polsce Kindergeld. Tak, tak, to był wymysł Hitlerowskiego rządu.
@kantrzyn Lepiej nie przypominaj, kto się chwalił wybudowaniem w Polsce autostrad :-P
już oceniałe(a)ś
5
4
@kantrzyn fuhrera juz mamy. teraz czekamy na gwałtowne przyspieszenie budowy autostrad. szczegolnie na wschodzie polski, który w opinii pisowców jest biedniejszym niedoinwestowanym bratem bogatej zachodniej Polski. Prosze wykażcie się panowie
już oceniałe(a)ś
6
0
@kapitan.kirk Lepiej pamiętaj komu nie podobały się autostrady budowane w programie partnerstwa publiczno-prywatnego i twierdził, że wybudowane państwowe autostrady za pomocą rządowego programu byłyby lepsze :-)
już oceniałe(a)ś
5
0
@kapitan.kirk W historii Polski nikt nigdy przed Tuskiem nie wybudował takiego systemu dróg, tak było od średniowiecza, w II RP i PRL też byłą tragedia. Wszyscy robili mapki z drogami, łącznie z PISem w latach 2005-2007. Dopiero ten tak znienawidzony przez Ciebie Tusk zbudował autostrady. Kaczyńskiemu pozostanie przecięcie wstęgi na pierwszej autostradzie od granicy do granicy... kiedy oczywiście nie omieszka skrytykować tegoż Tuska...
już oceniałe(a)ś
4
0
@adas_tornado Nie wiem skąd ci się wzięło, że p. Tusk jest przeze mnie "znienawidzony". Raczej mam do niego stosunek obojętny, a od p. Kaczyńskiego jest nawet raczej sympatyczniejszy, choć też oczywiście kłamczuch i łobuz (jak to polityk). I z całą pewnością nie odmawiam mu zasług w kwestii budowania autostrad - odniosłem się tylko w sposób zrozumiale (jak sądziłem) ironiczny do dość głupawego postu przedpiścy. Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
5
2
Nic dziwnego, że Matecki jest zachwycony. To po raz kolejny potwierdza, że Niemcy umieją budować i wiedzą, z czego budować należy. Wystarczy pomyśleć i naśladować – dzisiaj można budować z betonu drogi, które przetrwają następne dziesięciolecia, szczególnie jeśli się je zbuduje z surowców wysokiej jakości. A zdjęcie z rozświetlonym Szczecinem bardzo ładne.
@marcin.ess Niesamowite, że przedwojenny Szczecin miał już światło. Pewien doktór byłby bardzo zdziwiony. ;)
już oceniałe(a)ś
11
0
@marcin.ess Dlatego przedwojenna, niemiecka cegła ma takie branie. Ponad 100 lat a jak masz wiercić w czymś takim to zastanawiasz się ile wierteł zajedziesz :-)
już oceniałe(a)ś
9
1
@marcin.ess a najlepiej buduje sie autostrady betonowe gdy wszystkie cementownie w kraju sa w rekach niemców. ot taki steropianowy dziwolag.
już oceniałe(a)ś
10
12
@Dariusz Koszkul to może kup sobie jakąś cementownię?
już oceniałe(a)ś
10
2
@Dariusz Koszkul Motłoch tego nie rozumie....
już oceniałe(a)ś
4
6
@wujaszek_joe Głupiś, w połowie lat dziewięćdziesiątych gdy wyprzedawano za bezcen polskie cementownie samorząd woj. łódzkiego i południowe powiaty kupiły akcje cementowni Działoszyn, jak się styropiany pod wodzą Bieleckiego Lewandowskiego Balcerowicza o tym dowiedziały od razu uchwaliły ustawę o tym że samorządy nie mogą być w żaden sposób właścicielami przedsiębiorstw, samorządy musiały akcje zbyć- nie dla psa kiełbasa..... znacie dalej.
już oceniałe(a)ś
3
4
@Dariusz Koszkul Inwestorzy może są i z Niemiec, ale jak dla mnie to mogą być nawet i z Nowej Zelandii skoro dają zatrudnienie tylu tysiącom ludzi w Polsce, modernizują zakłady i jeszcze w dodatku płacą u nas podatki.
już oceniałe(a)ś
0
0
już wtedy przy znikomym nasileniu ruchu budował 2 pasy... nasi teraz budują dwa pasy... opóźnienie jak widać wynosi 80 lat.
@dynia71 Obecnie ponad 70% autostrad w Niemczech ma po 2 pasy ruchu w jednym kierunku i tak jest na całym świecie, jedynie Chińczycy budują większość od razu 2x3. Wjedz sobie dowolną autostradą z Polski do Niemiec - widzisz tam gdzieś trzy pasy po przekroczeniu granicy ?
już oceniałe(a)ś
4
1
@swiety_76 zobacz glowne autostrady, jak A9, A4 sa juz prawie kompletnie 3 pasmowe.
już oceniałe(a)ś
5
1
@swiety_76 Przejedź się trochę dalej niż do Pasewalku. Cała A2 jest trzypasmowa, a A10 (Ring) też poszerzają.
już oceniałe(a)ś
1
0
@cob22 Niemcy mają właściwie tylko po jednej całej autostradzie 3x2 - wschód-zachód i północ-południe. Ruch na nich jest nieporównywalnie duży z polskim. Reszta jest trzy pasmowa tylko w pobliżu wielkich miast.
już oceniałe(a)ś
1
1
@kubgwi Ring'u to i do dzisiaj w całości nie poszerzyli. A24/A10 Dreieck Havelland jest trzypasowy i odcinek przed rozjazdem na Dreieck Pankow jest trzypasowy, na południu przy rozjeździe na Potsdam też rozbudowują na 3 pasy... i wieczne korki. Reszta to tak jak było tak jest. Za to z Berlina na Leipzig piękna trzypasówka. Zapraszam do oglądania: autobahn-online.de
już oceniałe(a)ś
0
0
Właściciel tego albumu powinien udokumentować również zamęczonych niewolników którzy budowali autostradę. Ta droga to cmentarz, tam gdzie padł tam został zabetonowany. W 70-tych latach znałem takiego co budował autostradę od Rzęśnicy w kierunku Chociwla. Na 1 km tak około 500 trupów pod betonem. Tylko ciekawe dlaczego historycy o tym nie piszą. Do teraz boimy się sąsiada zza Odry??
@Marek Pliszczak Zalozne ze jestes minusowany.
już oceniałe(a)ś
6
5
@Marek Pliszczak A lewactwo z lubością Cię minusuje.
już oceniałe(a)ś
9
7
@Marek Pliszczak kim byli owi niewolnicy z 1935-1937 roku?
już oceniałe(a)ś
8
0
@wysad Obozy koncentracyjne powstawały już w 1934 r. więc tych niewolników trochę było.Budowę kontynuowano już po rozpoczęciu wojny ,to trochę jeńców i robotników też przybyło.Niemcy są doskonałymi organizatorami ,ale wykonawcami są przeważnie obcy.Cały ten ich powojenny rozkwit gospodarczy zawdzięczają głownie Turkom ,Grekom,Chorwatom i Polakom ze Śląska.Do chwili obecnej ,gdyby nie słowiańskie gospodynie ,to zgnili by w gnoju ,a szczególnie ich seniorzy ,którym podciera się tyłki.
już oceniałe(a)ś
5
7
@Krzysztof Wołosz kazdy robi to co umie, skoro sie nadajesz tylko do podcierania tylka to rob to co umiesz najlepiej I nie nazekaj...
już oceniałe(a)ś
4
2
@wysad <<<kim byli owi niewolnicy z 1935-1937 roku?>>> Głównie Żydami i członkami partii opozycyjnych (socjaldemokraci, komuniści, chadecy), byli także Cyganie, homoseksualisci, świadkowie Jehowy, żebracy, dowcipnisie polityczni i inni drobni przestępcy. Od 1937 do obozów wsadzano spekulantów i w ogóle wszystkich przyłapanych na uprawianiu handlu czarnorynkowego (który rozwijał się burzliwie) oraz wszystkich których lokalne urzędy uznały za "uchylających się od pracy". Już na koniec 1933, w pół roku po utworzeniu pierwszych obozów, siedziało w nich 26 tys. ludzi, a na koniec 1938 liczba ta wzrosła do 60 tys.; szacuje się, że przez ten czas przeszło przez obozy ponad 120 tys. ludzi (nie było jeszcze obozów zagłady, więc sporo więźniów zwalnianych było po odbyciu kar), w większości wykorzystywanych do niewolniczej pracy.
już oceniałe(a)ś
10
1
@Marek Pliszczak jestes prostym kretynem, skoro wierzysz w takie bajki, jak wsadzanie trupów w betonową konstrukcję... może ruscy by tak robili, ale Niemcy na pewno nie pozwoliliby sobie na osłabianie konstrukcji...
już oceniałe(a)ś
4
1
@Marek Pliszczak jak widać wyznawcy pisiej teorii spisków to mentalni idioci. Pooglądaj sobie historię budowy berlinki tutaj www.berlinka.pcp.pl dowiesz się wielu ciekawych rzeczy, może ten twój zlasowany mózg coś z tego sobie przyswoi.
już oceniałe(a)ś
1
0
@kapitan.kirk oni nie budowali autostrady,Kargulu zza Buga.
już oceniałe(a)ś
0
0
@klm747 nie wierze kretynie
już oceniałe(a)ś
0
0
W Chociwlu był oddział roboczy jeńców wojennych - 120 osób pracujących przy budowie autostrady Berlin-Królewiec. Podobnie w Lisowie. W Bobrownikach z kolei był obóz od 1939, w 1940 liczył 104 jeńców pracujących przy budowie autostrady. Zlikwidowany w połowie 1942 roku. Chętnie zobaczyłby zdjęcia z tego okresu, z tych obozów. Ciekawe ilu ludzi zginęło przy tej pracy?
@George White To przeciez byli podludzie..
już oceniałe(a)ś
11
7
durny pismaku Rabenda - niemieckie autostrady nie były budowane z płyt betonowych!! beton był wylewany na długich odcinkach, a po stężeniu były wycinane dylatacje!
@klm747 Można było dodać informację dla takich mądrych jak ty, że z płyt betonowych formowanych na miejscu metodą na mokro, a stężeć to mogą zwłoki bo beton wiąże i twardnieje. I jeszcze jedno , dylatacje wykonywano z desek które zaraz po związaniu usuwano i po stwardnieniu zalewano asfaltem lanym :)
już oceniałe(a)ś
15
2
@babajack Czuć dylatacje - czas na wakacje! Pach, pach, pach, pach, pach ,pach, pach, pach ,pach... - to jedno z moich wspomnień z dzieciństwa z wyjazdów z rodzicami nad morze do Dziwnowa w ramach FWP. Jak słyszałem i czułem całym sobą to pach, pach, pach wydobywające się z spod kół autokaru "połykających" kolejne betonowe płyty to wiedziałem, że morze już blisko i że wakacje zaczynają się na dobre...
już oceniałe(a)ś
10
0
@babajack Mariusz spalił fajny artykuł i tyle w temacie....dla lemingów poziom dobry,ale jak ktoś myśli to ser z dziurami....
już oceniałe(a)ś
4
3