1/33
zamknij < >

Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat

Zdjęcie numer 1 w galerii - Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat

LUDWIG FREY

Tak wyglądał tuż po wybudowaniu w 1937 r. wysadzony w 2006 r. wiadukt nad obecną ul. Smoczą w Szczecinie
  • Zdjęcie numer 1 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 2 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 3 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 4 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 5 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 6 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 7 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 8 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 9 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 10 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 11 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 12 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 13 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 14 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 15 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 16 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 17 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 18 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 19 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 20 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 21 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 22 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 23 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 24 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 25 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 26 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 27 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 28 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 29 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 30 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 31 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 32 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
  • Zdjęcie numer 33 w galerii Tak powstawała berlinka. Zdjęcia niemieckiego budowniczego sprzed 80 lat
Komentarze
A PiS wzoruje się na nazistach i wprowadza w Polsce Kindergeld. Tak, tak, to był wymysł Hitlerowskiego rządu.
@kantrzyn Lepiej nie przypominaj, kto się chwalił wybudowaniem w Polsce autostrad :-P
już oceniałe(a)ś
5
4
@kantrzyn fuhrera juz mamy. teraz czekamy na gwałtowne przyspieszenie budowy autostrad. szczegolnie na wschodzie polski, który w opinii pisowców jest biedniejszym niedoinwestowanym bratem bogatej zachodniej Polski. Prosze wykażcie się panowie
już oceniałe(a)ś
6
0
@kapitan.kirk Lepiej pamiętaj komu nie podobały się autostrady budowane w programie partnerstwa publiczno-prywatnego i twierdził, że wybudowane państwowe autostrady za pomocą rządowego programu byłyby lepsze :-)
już oceniałe(a)ś
5
0
@kapitan.kirk W historii Polski nikt nigdy przed Tuskiem nie wybudował takiego systemu dróg, tak było od średniowiecza, w II RP i PRL też byłą tragedia. Wszyscy robili mapki z drogami, łącznie z PISem w latach 2005-2007. Dopiero ten tak znienawidzony przez Ciebie Tusk zbudował autostrady. Kaczyńskiemu pozostanie przecięcie wstęgi na pierwszej autostradzie od granicy do granicy... kiedy oczywiście nie omieszka skrytykować tegoż Tuska...
już oceniałe(a)ś
4
0
@adas_tornado Nie wiem skąd ci się wzięło, że p. Tusk jest przeze mnie "znienawidzony". Raczej mam do niego stosunek obojętny, a od p. Kaczyńskiego jest nawet raczej sympatyczniejszy, choć też oczywiście kłamczuch i łobuz (jak to polityk). I z całą pewnością nie odmawiam mu zasług w kwestii budowania autostrad - odniosłem się tylko w sposób zrozumiale (jak sądziłem) ironiczny do dość głupawego postu przedpiścy. Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
5
2
Nic dziwnego, że Matecki jest zachwycony. To po raz kolejny potwierdza, że Niemcy umieją budować i wiedzą, z czego budować należy. Wystarczy pomyśleć i naśladować – dzisiaj można budować z betonu drogi, które przetrwają następne dziesięciolecia, szczególnie jeśli się je zbuduje z surowców wysokiej jakości. A zdjęcie z rozświetlonym Szczecinem bardzo ładne.
@marcin.ess Niesamowite, że przedwojenny Szczecin miał już światło. Pewien doktór byłby bardzo zdziwiony. ;)
już oceniałe(a)ś
11
0
@marcin.ess Dlatego przedwojenna, niemiecka cegła ma takie branie. Ponad 100 lat a jak masz wiercić w czymś takim to zastanawiasz się ile wierteł zajedziesz :-)
już oceniałe(a)ś
9
1
@marcin.ess a najlepiej buduje sie autostrady betonowe gdy wszystkie cementownie w kraju sa w rekach niemców. ot taki steropianowy dziwolag.
już oceniałe(a)ś
10
12
@Dariusz Koszkul to może kup sobie jakąś cementownię?
już oceniałe(a)ś
10
2
@Dariusz Koszkul Motłoch tego nie rozumie....
już oceniałe(a)ś
4
6
@wujaszek_joe Głupiś, w połowie lat dziewięćdziesiątych gdy wyprzedawano za bezcen polskie cementownie samorząd woj. łódzkiego i południowe powiaty kupiły akcje cementowni Działoszyn, jak się styropiany pod wodzą Bieleckiego Lewandowskiego Balcerowicza o tym dowiedziały od razu uchwaliły ustawę o tym że samorządy nie mogą być w żaden sposób właścicielami przedsiębiorstw, samorządy musiały akcje zbyć- nie dla psa kiełbasa..... znacie dalej.
już oceniałe(a)ś
3
4
@Dariusz Koszkul Inwestorzy może są i z Niemiec, ale jak dla mnie to mogą być nawet i z Nowej Zelandii skoro dają zatrudnienie tylu tysiącom ludzi w Polsce, modernizują zakłady i jeszcze w dodatku płacą u nas podatki.
już oceniałe(a)ś
0
0
już wtedy przy znikomym nasileniu ruchu budował 2 pasy... nasi teraz budują dwa pasy... opóźnienie jak widać wynosi 80 lat.
@dynia71 Obecnie ponad 70% autostrad w Niemczech ma po 2 pasy ruchu w jednym kierunku i tak jest na całym świecie, jedynie Chińczycy budują większość od razu 2x3. Wjedz sobie dowolną autostradą z Polski do Niemiec - widzisz tam gdzieś trzy pasy po przekroczeniu granicy ?
już oceniałe(a)ś
4
1
@swiety_76 zobacz glowne autostrady, jak A9, A4 sa juz prawie kompletnie 3 pasmowe.
już oceniałe(a)ś
5
1
@swiety_76 Przejedź się trochę dalej niż do Pasewalku. Cała A2 jest trzypasmowa, a A10 (Ring) też poszerzają.
już oceniałe(a)ś
1
0
@cob22 Niemcy mają właściwie tylko po jednej całej autostradzie 3x2 - wschód-zachód i północ-południe. Ruch na nich jest nieporównywalnie duży z polskim. Reszta jest trzy pasmowa tylko w pobliżu wielkich miast.
już oceniałe(a)ś
1
1
@kubgwi Ring'u to i do dzisiaj w całości nie poszerzyli. A24/A10 Dreieck Havelland jest trzypasowy i odcinek przed rozjazdem na Dreieck Pankow jest trzypasowy, na południu przy rozjeździe na Potsdam też rozbudowują na 3 pasy... i wieczne korki. Reszta to tak jak było tak jest. Za to z Berlina na Leipzig piękna trzypasówka. Zapraszam do oglądania: autobahn-online.de
już oceniałe(a)ś
0
0
Właściciel tego albumu powinien udokumentować również zamęczonych niewolników którzy budowali autostradę. Ta droga to cmentarz, tam gdzie padł tam został zabetonowany. W 70-tych latach znałem takiego co budował autostradę od Rzęśnicy w kierunku Chociwla. Na 1 km tak około 500 trupów pod betonem. Tylko ciekawe dlaczego historycy o tym nie piszą. Do teraz boimy się sąsiada zza Odry??
@Marek Pliszczak Zalozne ze jestes minusowany.
już oceniałe(a)ś
6
5
@Marek Pliszczak A lewactwo z lubością Cię minusuje.
już oceniałe(a)ś
9
7
@Marek Pliszczak kim byli owi niewolnicy z 1935-1937 roku?
już oceniałe(a)ś
8
0
@wysad Obozy koncentracyjne powstawały już w 1934 r. więc tych niewolników trochę było.Budowę kontynuowano już po rozpoczęciu wojny ,to trochę jeńców i robotników też przybyło.Niemcy są doskonałymi organizatorami ,ale wykonawcami są przeważnie obcy.Cały ten ich powojenny rozkwit gospodarczy zawdzięczają głownie Turkom ,Grekom,Chorwatom i Polakom ze Śląska.Do chwili obecnej ,gdyby nie słowiańskie gospodynie ,to zgnili by w gnoju ,a szczególnie ich seniorzy ,którym podciera się tyłki.
już oceniałe(a)ś
5
7
@Krzysztof Wołosz kazdy robi to co umie, skoro sie nadajesz tylko do podcierania tylka to rob to co umiesz najlepiej I nie nazekaj...
już oceniałe(a)ś
4
2
@wysad <<<kim byli owi niewolnicy z 1935-1937 roku?>>> Głównie Żydami i członkami partii opozycyjnych (socjaldemokraci, komuniści, chadecy), byli także Cyganie, homoseksualisci, świadkowie Jehowy, żebracy, dowcipnisie polityczni i inni drobni przestępcy. Od 1937 do obozów wsadzano spekulantów i w ogóle wszystkich przyłapanych na uprawianiu handlu czarnorynkowego (który rozwijał się burzliwie) oraz wszystkich których lokalne urzędy uznały za "uchylających się od pracy". Już na koniec 1933, w pół roku po utworzeniu pierwszych obozów, siedziało w nich 26 tys. ludzi, a na koniec 1938 liczba ta wzrosła do 60 tys.; szacuje się, że przez ten czas przeszło przez obozy ponad 120 tys. ludzi (nie było jeszcze obozów zagłady, więc sporo więźniów zwalnianych było po odbyciu kar), w większości wykorzystywanych do niewolniczej pracy.
już oceniałe(a)ś
1
0
@Marek Pliszczak jestes prostym kretynem, skoro wierzysz w takie bajki, jak wsadzanie trupów w betonową konstrukcję... może ruscy by tak robili, ale Niemcy na pewno nie pozwoliliby sobie na osłabianie konstrukcji...
już oceniałe(a)ś
4
1
@Marek Pliszczak jak widać wyznawcy pisiej teorii spisków to mentalni idioci. Pooglądaj sobie historię budowy berlinki tutaj www.berlinka.pcp.pl dowiesz się wielu ciekawych rzeczy, może ten twój zlasowany mózg coś z tego sobie przyswoi.
już oceniałe(a)ś
1
0
@kapitan.kirk oni nie budowali autostrady,Kargulu zza Buga.
już oceniałe(a)ś
0
0
@klm747 nie wierze kretynie
już oceniałe(a)ś
0
0
W Chociwlu był oddział roboczy jeńców wojennych - 120 osób pracujących przy budowie autostrady Berlin-Królewiec. Podobnie w Lisowie. W Bobrownikach z kolei był obóz od 1939, w 1940 liczył 104 jeńców pracujących przy budowie autostrady. Zlikwidowany w połowie 1942 roku. Chętnie zobaczyłby zdjęcia z tego okresu, z tych obozów. Ciekawe ilu ludzi zginęło przy tej pracy?
@George White To przeciez byli podludzie..
już oceniałe(a)ś
11
7
durny pismaku Rabenda - niemieckie autostrady nie były budowane z płyt betonowych!! beton był wylewany na długich odcinkach, a po stężeniu były wycinane dylatacje!
@klm747 Można było dodać informację dla takich mądrych jak ty, że z płyt betonowych formowanych na miejscu metodą na mokro, a stężeć to mogą zwłoki bo beton wiąże i twardnieje. I jeszcze jedno , dylatacje wykonywano z desek które zaraz po związaniu usuwano i po stwardnieniu zalewano asfaltem lanym :)
już oceniałe(a)ś
15
2
@babajack Czuć dylatacje - czas na wakacje! Pach, pach, pach, pach, pach ,pach, pach, pach ,pach... - to jedno z moich wspomnień z dzieciństwa z wyjazdów z rodzicami nad morze do Dziwnowa w ramach FWP. Jak słyszałem i czułem całym sobą to pach, pach, pach wydobywające się z spod kół autokaru "połykających" kolejne betonowe płyty to wiedziałem, że morze już blisko i że wakacje zaczynają się na dobre...
już oceniałe(a)ś
10
0
@babajack Mariusz spalił fajny artykuł i tyle w temacie....dla lemingów poziom dobry,ale jak ktoś myśli to ser z dziurami....
już oceniałe(a)ś
4
3
Najwspanialszym osiągnięciem niemieckiego budownictwa w Polsce jest jednak Auschwitz. Tez sie nieźle zachował do dzisiaj.
już oceniałe(a)ś
12
11
Rozumowanie niektórych komentatorów jest takie - skoro Hitler budował porządne drogi, to budowa przez nas porządnych dróg oznacza pochwałę tego zbrodniarza.
już oceniałe(a)ś
19
2